Nasze pielgrzymki
Wieluń_2015

Świnice Wareckie, Wieluń...
58 pielgrzymka

W sobotę 19 września o godz. 5.30 wyruszyliśmy w kolejną 58 już pielgrzymkę zorganizowaną przez księdza Grzegorza Rajsa. Tym razem naszym celem były Świnice Warckie i Wieluń.

Około g. 9.40 dotarliśmy do celu podróży. Po przyjeździe do Świnic Warckich udaliśmy się do Kościoła parafialnego p.w. św. Kazimierza, który równocześnie jest Sanktuarium św. Siostry Faustyny Kowalskiej. Miejscowy proboszcz, de facto ksiądz Kowalski, przybliżył nam postać świętej Faustyny. Wzięliśmy udział we Mszy świętej koncelebrowanej wraz z pielgrzymką z Warszawy (jedną z uczestniczek tej pielgrzymki była siostrzenica św. Faustyny). Po eucharystii uczciliśmy relikwie świętej.

W bocznym ołtarzu kościoła, w którym uczestniczyliśmy w Eucharystii, znajduje się obraz Matki Boskiej Częstochowskiej (wcześniej był umieszczony w ołtarzu głównym). Przed nim modliła się św. Faustyna.
W Kościele wystawiony jest również akt chrztu świętej, w języku rosyjskim.

Helena Kowalska (św. Faustyna) urodziła się 25 sierpnia 1905 roku, a 2 dni później została ochrzczona.

Następnie autokarem udaliśmy się do wsi Głogowiec, oddalonej od kościoła parafialnego około 2 kilometrów, aby nawiedzić dom rodzinny św. Faustyny, naszą przewodniczką była słowacka siostra zakonna.

Po nawiedzeniu domu wyruszyliśmy w dalszą drogę do Wielunia. Po drodze zjedliśmy obiad polowy. W Wieluniu czekał na nas przewodnik pan Marek Patyk. Spacerkiem, przy pięknej słonecznej pogodzie, rozpoczęliśmy zwiedzanie miasta. Pierwszym miejscem był Kościół Ewangelicki, w którym wystawiony jest haftowany obraz (458 x 894 cm) – Jan III Sobieski pod Wiedniem, którego pierwowzorem jest obraz Jana Matejki z Muzeum Watykańskiego. Haft składa się z 50 części, 9,5 miliona krzyżyków, długość zużytych nici 178 km. Obejrzeliśmy budynek dawnego kolegium pijarów, których do Wielunia sprowadzono w XVII wieku. W roku 1774 do kolegium uczęszczało 306 uczniów – byli to mieszczanie i szlachta. W szkole kolegialnej uczył się również Jan Długosz. W kolegium znajdują się freski z XVIII i XIX wieku. Po przeciwnej stronie ulicy znajdują się ruiny Kościoła Farnego. 1 września 1939 roku podczas bombardowania zniszczono jedną część kościoła, a następnie Niemcy rozebrali resztę murów. Rekonstrukcji dokonano w latach 80-tych XX wieku. W sąsiedztwie znajduje się pomnik upamiętniający rozpoczęcie II wojny światowej, bombardowaniem obiektów cywilnych w tym szpitala, dnia 4 września 1939 r. Na tych terenach znajdowały się kiedyś kamieniołomy. Jeden z wieluńskich amonitów znajduje się w Muzeum w Berlinie.

Wieluń był otoczony przez Kazimierza Wielkiego 1200 metrowym murem obronnym. W murach znajdowały się 3 bramy – Brama Karkowska (jedyna do dziś zachowana), Brama Kaliska i Brama Maksymiliańska, oraz baszty Męczarnia, Prochownia, Skarbczyk i Swawola. Spacerkiem przeszliśmy przez planty miejskie im. Jana Pawła II. Po drodze odwiedziliśmy Kościół Ojców Franciszkanów pod wezwaniem Zwiastowania Pańskiego, który posiada unikalną polichromię, poddaną po II wojnie światowej gruntownej renowacji. W 1936 roku w klasztorze był wikarym konwentu Sługa Boży ojciec Euzebiusz Huchracki.

Następnie przeszliśmy do Kościoła parafialnego pod wezwaniem Nawiedzenia N.M.P. Jest to sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia. Kolejno przeszliśmy pod pomnik Jana Pawła II, w sąsiedztwie którego 1 września 2013 roku została zakopana stalowa kapsuła czasu, zawierająca listy i przesyłki do potomnych. Kapsuła ta zostanie wykopana w roku 2039. Kufer przykrywający kapsułę został wykonany z piaskowca żarnowieckiego. W tym miejscu pożegnaliśmy się z naszym przewodnikiem i mieliśmy czas wolny. Następnie udaliśmy się do autokaru i ruszyliśmy w drogę powrotną.

Do Suchej Góry wróciliśmy ok. 18.40, bogatsi o informacje o kolejnym zakątku naszego kraju.

Bardzo dziękujemy księdzu Grzegorzowi za zorganizowanie tej kolejnej pielgrzymki.

Barbara Boryczka

Copyright © Parafia św. Michała Archanioła         Projekt: Wojciech Sitko         Redakcja: sg.par@wp.pl         Liczba odwiedzin: