Nasze pielgrzymki
Pielgrzymka Wielkopostna 2018

Wielkopostna pielgrzymka do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska

W mroźną sobotę 24 lutego 2018 grupa św. Jakuba wyruszyła pielgrzymim szlakiem do Piotrkowa Trybunalskiego- miasta królewskiego, gdyż aż do rozbiorów Polski odbywały się w nim posiedzenia polskiego parlamentu. Historię tego miasta odkrywaliśmy wspólnie z przewodnikiem panem Mirosławem Niewiadomskim. W czasie dwugodzinnego spaceru po mieście obejrzeliśmy Starówkę Piotrkowską, zwiedziliśmy Kościół Farny św. Jakuba (jest to najstarszy kościół w Piotrkowie Trybunalskim z przepięknym obrazem Zaśnięcia Matki Bożej), Sanktuarium Matki Bożej Trybunalskiej, które jest miejscem modlitwy za sprawujących władzę, gdzie przedmiotem kultu jest słynący łaskami obraz Matki Bożej Pocieszenia, zwanej też Trybunalską. W Piotrkowie Trybunalskim prawie pięćset lat temu obraz ten odgrywał bardzo ważną rolę. Modlili się przed nim monarchowie (m. in. król Stefan Batory), posłowie i senatorowie. Korony dla obrazu poświęcił w Rzymie 27 października 2004 roku Jan Paweł II. W dniu 26 maja 2006 roku – podczas swej pierwszej pielgrzymki do Polski – papież Benedykt XVI koronował obraz, a w rok później ustanowił Matkę Bożą Trybunalską patronką polskich parlamentarzystów. Kolejno nawiedziliśmy Klasztor OO. Bernardynów i kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, gdzie podziwialiśmy cudowny obraz Matki Bożej Piotrkowskiej. Zwiedzanie miasta zakończyliśmy w Centrum Edukacji Browarniczej.

Następnie przejechaliśmy do Radomska, gdzie w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej OO. Franciszkanów uczestniczyliśmy w Mszy świętej, a następnie zjedliśmy smaczny obiad polowy. W Radomsku zwiedziliśmy jedyny w Polsce kościół pw. św. Lamberta. Ostatnim punktem naszego pielgrzymowania było Sanktuarium św. Ojca Pio na Przeprośnej Górce niedaleko Częstochowy – miejsce niezwykłe, dla wielu jest ostatnim etapem pielgrzymowania i pierwszym miejscem, z którego można dostrzec cel wędrówki – Jasną Górę. Na Przeprośnej Górce zbudowano świątynię Ośmiu Błogosławieństw pw. Świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała, która została poświęcona 24 maja 2011 r. przez abp. Stanisława Nowaka. W dolnym kościele tej świątyni znajduje się figura św. Ojca Pio oraz jego relikwie. Pomimo temperatury poniżej zera w tym niezwykłym miejscu uczestniczyliśmy w Drodze Krzyżowej, która jest pięknie wkomponowana w krajobraz otaczający świątynię. Droga Krzyżowa została wykonana przez artystę rzeźbiarza Szymona Wypycha. Tłem, które łączy wszystkie stacje jest otwarta księga Pisma świętego, na których są przedstawione kolejne etapy męki Chrystusa w trakcie Jego drogi na Kalwarię. Każdej stacji towarzyszy figura Św. Ojca Pio z jego przesłaniem zbawczym dla ludzkości.

Bóg zapłać księdzu Grzegorzowi Rajsowi za kolejną pielgrzymkę, która dopełniła nasze duchowe przeżycia podczas tegorocznego Wielkiego Postu.

Małgorzata Bogacka

Copyright © Parafia św. Michała Archanioła         Projekt: Wojciech Sitko         Redakcja: sg.par@wp.pl         Liczba odwiedzin: