Nasze pielgrzymki
Ołomuniec_2015

Czeska Republika w pigułce

52. pielgrzymka

W sobotę, 13 czerwca 2015 roku skoro świt (o godz. 5.00) wyruszyliśmy na 52 już pielgrzymkę, organizowaną w naszej Parafii przez księdza Grzegorza. Tym razem naszym celem były Czechy (Czeska Republika w pigułce), a mianowicie Krnov, Ołomuniec i Święta Górka (Svaty Kopecek) koło Ołomuńca.

Niestety zawiódł nas przewodnik, ale Ksiądz Grzegorz doskonale go zastąpił.

Przez Głubczyce dojechaliśmy do Krnova, miasta w powiecie Bruntal, w kraju Śląsko – Morawskim na Śląsku Opawskim. Franciszkanin – Ojciec Józef opowiedział nam krótko o historii kościoła p.w. Narodzenia NMP. Przypuszczalna data powstania klasztoru franciszkańskiego to rok 1273. Świątynia została zbudowana przed 1358 rokiem. Obecny trójnawowy kształt świątynia zyskała na przełomie XVII i XVIII stulecia. W ostatnich latach kościół ten przeszedł ogromną przemianę. Świątynię rozjaśniły przepiękne freski Józefa Sterna i jego ucznia Franciszka Sebastianiego z 1766 r. W prezbiterium widać postacie czterech ewangelistów i cztery postacie kobiet symbolizujące cnoty Dziewicy Maryi. W nawie głównej ściany zdobią sceny z życia Najświętszej Maryi Panny. Pod chórem bezpośrednio nad głową jaśnieje Oko bożej Opatrzności w tradycyjnym trójkącie. Najświetniejszym okresem klasztoru był XV wiek, była tam siedziba prowincji polsko-czeskiej, skupiającej 50 klasztorów i łączącej zachód ze wschodem.

Po zwiedzeniu kościoła przeszliśmy na rynek z pięknie odnowionymi kamieniczkami. Następnie przejechaliśmy autokarem na wzgórze Cvilin 437 m. n.p.m., gdzie w kościele p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego i Najświętszej Maryi Panny Siedmiobolesnej uczestniczyliśmy w Eucharystii. Ten barokowy Kościół, który jest równocześnie Sanktuarium składa się z nawy głównej i czterech kaplic. Z historią kościoła zapoznał nas tamtejszy duszpasterz Ojciec Sebastian. W ołtarzu głównym znajdują się 2 obrazy Matki Boskiej Bolesnej, o których podania mówią, że mają uzdrowicielską moc. Jeden z obrazów jest umieszczony z tyłu ołtarza, drugi z przodu. Obrazy te zostały namalowane, gdy na oczach malarza (Heinricha Teubera) umierała jego córka Barbara. Córka malarza została rzekomo uzdrowiona. Wnętrze kościoła zdobią piękne freski, które wykonał w latach 1726-1727 malarz z Brna F. Eckstein. Kościół ten jest kościołem pielgrzymkowym. Na wzgórze Cvilin można wejść piechotą, pokonując 222 schody. Sezon pielgrzymkowy rozpoczyna się 30. kwietnia, a kończy na początku listopada pielgrzymką zaduszkową. Wokół kościoła znajdują się stacje Drogi Krzyżowej.

Po odprawionej Eucharystii w intencji pielgrzymów udaliśmy się do autokaru i ruszyliśmy w dalszą drogę w kierunku Ołomuńca, który jest stolicą kraju Ołomunieckiego, powiatu Ołomunieckiego, a także archidiecezji Kościoła Rzymskokatolickiego, Czechosłowackiego Kościoła Husyckiego i eparchii Kościoła Prawosławnego Czech i Słowacji. Stanowi historyczną stolicę Moraw i jest głównym miastem regionu etnograficznego Hana.

Rozległe, przepiękne Ołomunieckie stare miasto jest drugim, po centrum Pragi, największym zespołem zabytkowym w Czechach. Zabudowa starego miasta reprezentuje styl renesansowy i barokowy. Ten wystawny styl powstał w czasach królowej Marii Teresy.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Katedry św. Wacława ze 100 m wieżą. Katedra to gotycka budowla sakralna. Początkowo była to trójnawowa bazylika romańska. Budowę rozpoczął w latach 1104-1107 udzielny książę Świętopełk, dokończył natomiast budowę biskup ołomuniecki Jindrich Zdikov w roku 1141. W tym też roku została Katedrą. Z okresu romańskiego zachowała się jedynie część murów obwodowych, zasypana krypta i fundamenty murów fasadowych. W Katedrze znajduje się grobowiec św. Jana Sarkandra i jego figura.

Do najcenniejszych zabytków Katedry należą XV wieczne figury czterech Ojców Kościoła umieszczone przy głównym ołtarzu, autorstwa Mina da Fiesole, natomiast w kryptach znajdują się min. relikwie św. Urszuli. Po krótkiej modlitwie udaliśmy się w kierunku rynku.

Po drodze zwiedziliśmy Jezucki kościół p.w. Matki Bożej Śnieżnej. Przed wejściem do kościoła oraz w jego wnętrzu znajduje się znak rozpoznawczy Jezuitów – symbol IHS. Na uwagę zasługują barokowe malowidła zdobiące sklepienie nawy głównej i prezbiterium.

Kolejnym zwiedzanym obiektem była Kaplica św. Jana Sarkandra, zbudowana w roku 1620 w miejscu dawnego więzienia, w którym był on przetrzymywany i torturowany. Przed kaplicą znajduje się fontanna zwana „Zdrojem żywej wody św. Jana Sarkandra”, a przylegające do kaplicy schody zdobi rzeźba św. Jana Nepomucena. Otoczenie kaplicy to najbardziej malownicze miejsce w Ołomuńcu.

Mijaliśmy zabudowania założonej przez Jezuitów akademii, która w 1576 przekształciła się w Uniwersytet Palacki oraz budynek Seminarium Duchownego.

W dalszym spacerze podziwialiśmy piękne fontanny. Na rynku na uwagę zasługuje ratusz gotycki z 75 m wieżą, który jest najznakomitszym dziełem architektury świeckiej. Na fasadzie ratusza znajduje się socrealistyczny zegar astronomiczny (lata 50-te XX wieku) z dekoracją mozaikową.

Na rynku znajduje się również ujmująca kolumna Trójcy Przenajświętszej z pozłacanymi rzeźbami, wzniesiona w latach 1716-1754. Kolumna ta została poświęcona w obecności cesarzowej Marii Teresy i jej męża Franciszka Stefana w 1754 roku. Ołomuniec dał nazwę serkom ołomunieckim dojrzewającym w specjalnych warunkach posiadającym kształt walca. Po indywidualnym spacerze w pięknym Ołomuńcu udaliśmy się w dalszą drogę.

Ostatnim etapem naszej pielgrzymki była Święta Górka koło Ołomuńca (Svaty Kopecek). Znajduje się tam piękna bazylika p.w. Nawiedzenia Marii Panny. Jest to od setek lat miejsce pielgrzymkowe. Przybywają tam liczne pielgrzymki i miłośnicy stylu barokowego w architekturze. Po modlitwie udaliśmy się w kierunku autokaru i dalej już w drogę powrotną.

Na parkingu przy autostradzie, po upalnym dniu, zjedliśmy ze smakiem obiadokolację. Do Suchej Góry wróciliśmy około godz. 21-ej, mimo zmęczenia bardzo zadowoleni.

Dziękujemy bardzo księdzu Grzegorzowi za zorganizowanie kolejnej pielgrzymki, w bardzo piękne okolice.

Barbara Boryczka

Copyright © Parafia św. Michała Archanioła         Projekt: Wojciech Sitko         Redakcja: sg.par@wp.pl         Liczba odwiedzin: