Po drugie:
By dobrze odczytać treści zawarte w pierwszej części Księgi Sędziów dobrze po wstępnej lekturze zwrócić uwagę na wewnętrzną budowę tej części księgi.
Na początku Księgi Sędziów autor natchniony umieścił dwa wstępy. Pierwszy z nich to wstęp historyczny (Sdz 1, 1 - 2, 5) i przedstawia sytuację
społeczno-polityczną Izraelitów po wejściu do Ziemi Obiecanej i śmierci Jozuego, drugi jest wstępem teologicznym (Sdz 2, 6 - 3, 6) stanowi teologiczny komentarz
autora do wydarzeń, jakie wówczas miały miejsce, a jednocześnie klucz do refleksji nad dalszą treścią.
Wstęp historyczny można podzielić na jeszcze mniejsze części:
a) opis pierwszych zwycięstw i stopniowego osiedlania się Izraelitów w Kanaanie - dokonania Judy i Symeona (Sdz 1, 1-21),
b) opis częściowego powodzenia pokolenia Józefa (Sdz 1, 22-29),
c) niepowodzenia pozostałych pokoleń (Sdz 1, 30-36),
d) reakcja Boga na postawę Izraela, towarzyszącą zdobywaniu Kanaanu (Sdz 2, 1-5) - fragment ten stanowi przejście do wstępu teologicznego.
Wstęp teologiczny zawiera:
a) opis sytuacji religijnej w Kanaanie za czasów i po śmierci Jozuego (Sdz 2, 6-12),
b) reakcja Boga na bałwochwalstwo Izraelitów - schemat: grzech - kara - pokuta - wybawienie (Sdz 2, 13-19),
c) teologiczne uzasadnienie obecności ludów Kananejskich na terenach danych przez Boga Izraelowi (Sdz 2, 20 - 3, 6).
wstecz dalej
Plan lectio divina nr 1