![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() ![]() ![]() |
|||||
![]() |
|||||
menu :: Strona parafialna :: Lectio divina :: Św. Hieronim |
Przygotowanie do lectio - warto wiedzieć, że...
Po pierwsze: Można by pokusić się o stwierdzenie, że treści Księgi Jozuego i Księgi Sędziów są w tym względzie dwoma stronami tego samego medalu. Z jednej strony Ziemia Obiecana jest darem Jahwe dla Izraela, zaś z drugiej jest zadaniem, zobowiązaniem, misją jemu powierzoną. Dar Boga zawsze zobowiązuje. Pierwsza księga ukazuje więc zajęcie Kanaanu, jako realizację obietnicy Boga: to Bóg walczy w imieniu Izraela, oddaje w ręce Jozuego wrogów Narodu Wybranego. Bóg jest zdobywcą krainy mlekiem i miodem płynącej. Ziemia ta należy do Boga i jest Jego darem dla Izraelitów, z którymi zawarł Przymierze. W sposób szczególny wyraża to "prawo klątwy", zgodnie z którym wojska izraelskie, prowadzone przez Boga, mają obowiązek całkowitego zniszczenia zdobytych miast i eksterminacji ludności, która żyje na zdobytych terenach. Jak pokazują dane archeologiczne i treści zawarte w Księdze Sędziów "prawo klątwy" w rzeczywistości było raczej ideologiczną i religijno-społeczną zasadą, wedle której Izrael ma zachować swą tożsamość i specyfikę oparte na Przymierzu z Jahwe. Wymaga to takiego osiedlania się w Kanaanie, któremu nie towarzyszy mieszanie się z ludami Kanaanu. Księga Sędziów pokazuje więc zdobywanie Ziemi Obiecanej jako proces, stopniowy i długotrwały, który łączy się z walką o wierność Bogu i Jego Przymierzu; opisuje trud i wkład Narodu Wybranego w zdobywaniu Ziemi Obiecanej. Stąd ze strony Boga (Księga Jozuego) zdobycie Kanaanu dokonuje się błyskawicznie i bez problemów, zaś ze strony Izraelitów (Księga Sędziów) jest to poważny trud, szkoła życia, wierności Bogu i Jego Przymierzu z Izraelem. |
||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |